نحوه محاسبه مالیات پزشکان در سال 1402 + { تعاریف و پرداخت} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

نحوه محاسبه مالیات پزشکان برای تمامی عزیزانی که در این مهم مشغول فعالیت هستند امری مهم و قابل مباحثه است. از آنجایی که تعداد پزشکان جامعه با توجه به فراگیر شدن دانشگاه ها و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته ها روند صعودی دارد، مالیاتی که دولت از این قشر کسب میکند نیز پر اهمیت است.

درآمد پزشکان بطور متوسط چیزی ورای عایدی حاصل از بسیاری رشته ها و کسب و کار های دیگر است و از طرفی عدم شفافیت و نا معلوم بودن مقدار دقیق درآمد این عزیزان کار را برای سازمان امور مالیات کمی دشوار میکند.

از این رو در این مقاله بطور کامل نحوه محاسبه مالیات پزشکان و همچنین تعاریف این مالیات را مورد بحث قرار میدهیم تا از بروز هرگونه مشکلی در ارتباط با پرداخت آن جلوگیری به عمل آید.

✔️مالیات پزشکان چیست؟

تمامی افراد جامعه بدون در نظر گرفتن میزان درآمد، طبقه اجتماعی، میزان تحصیل و... که به هر طریقی در کشور کسب درآمد میکنند ملزم به پرداخت بخشی از درآمد خود به عنوان مالیات بر درآمد هستند.

مالیات پزشکان چیست؟

 

مالیات پزشکان یا در تعبیر درست تر مالیات بر درآمد پزشکان از دسته مالیات های مستقیم است. به این معنا که اداره مالیات مستقیما بر حسب دارایی و عایدی شخص در طول سال مالیاتی درصدی را جهت انجام پروژه های آبادسازی و عمرانی و همینطور اهدافی مانند تامین بودجه تعیین میکند و طبق آن فرد از لحاظ قانونی موظف می شود که پرداخت مالیات خود را بدون تاخیر پرداخت کند.

در ادامه مطلب به بررسی چگونگی نحوه محاسبه مالیات پزشکان پرداخته خواهد شد و با جزئیات این طرح آشنا خواهیم شد.

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

✔️آموزش نحوه محاسبه مالیات پزشکان

قبل از ورود به بحث نحوه محاسبه مالیات پزشکان باید بدانید که از سازمان امور مالیاتی کشور پزشکان در دو دسته بندی قرار میگیرند.

دسته اول مالیات مطب پزشکان، آن دسته از پزشکانی هستند که بطور شخصی و آزاد در مطب مشغول کسب درآمد و خدمت رسانی هستند. 

دسته دوم که شامل پزشکانی است که در مراکز درمانی مانند بیمارستان به عنوان همکار یا استخدام مشغول فعالیت هستند.

آموزش نحوه محاسبه مالیات پزشکان

 

همانطور که انتظار میرود نحوه تعیین میزان مالیات پزشکان این دو دسته با یکدیگر متفاوت است. لازم به ذکر است تعیین مبلغ مالیات پزشکان بدون در نظر گرفتن مدرک پزشک از لحاظ میزان تخصص و همچنین سابقه کار طبابت آن شخص لحاظ میشود و تنها عنصری که در مبلغ مالیات اثر گزار است صرفا درآمد پزشک میباشد.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا، کلیک کنید.

 

✔️نحوه محاسبه مالیات پزشکان آزاد

مالیات پزشکانی که بصورت آزاد و در مطب کار میکنند یا در تعریف صحیح تر استخدام یا همکار رسمی هیچ مرکز درمانی خاصی نیستند باید سالانه مبلغی از درآمد خود را بعنوان مالیات بپردازند. جدول زیر با جزئیات به این موضوع اشاره میکند.

ردیف میزان دریافتی ماهانه نسبت به مازاد درصد پرداختی مالیات
1 تا 5.600.000 تومان --- 0% (معاف از مالیات)
2 از 5.600.000 تا 15.000.000 تومان 5.600.000 تومان 10%
3 از 15.000.000 تا 25.000.000 تومان 15.000.000 تومان 15%
4 از 25.000.000 تا 35.000.000 تومان 25.000.000 تومان 20%
5 از 35.000.000 تومان به بالا 35.000.000 تومان 30%

 

با ذکر یک مثال جدول فوق را توضیح میدهیم. پزشکی را فرض کنید که میزان دریافتی اش ماهانه 20.000.000 تومان باشد. پس برای محاسبه مالیات آن باید به ردیف 3 جدول توجه کرد. همانطور که در جدول آمده، بر نسبت مازاد بر 15.000.000 تومان باید درصد پرداختی را محاسبه کنیم. در اینجا 15 میلیون تومان از 20 میلیون تومان کل دریافتی شخص کم شده که عدد 5 میلیون تومان است و در ادامه 15 درصد این 5 میلیون تومان را باید بعنوان مالیات پرداخت کنیم. رقمی تقریبا برابر 750.000 تومان.

دقت داشته باشید که پزشکانی که زیر 5.600.000 تومان درآمد ماهانه داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

✔️نحوه محاسبه مالیات پزشکان همکار یا استخدام مراکز درمانی

بخش اعظمی از جامعه پزشکان کشور مشغول کار در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها، خانه های سلامت و ... هستند. مالیات بر درآمد پزشکان شامل این عزیزان نیز میشود. اگر شما هم قصد دارید در ارتباط با میزان پرداختی مالیات پزشکان مطلع باشید، جدول زیر را مرور کنید.

ردیف حقوق دریافتی ماهانه پزشک درصد پرداختی بعنوان مالیات
1 تا 50.000.000 تومان 15%
2 نسبت به مازاد 50.000.000 تومان تا سقف 100.000.000 تومان 20%
3 مازاد از 100.000.000 تومان 25%

همانطور که مشاهده فرمودید نحوه محاسبه مالیات پزشکان در هر دو نوع دسته بندی پزشکان مشابه به هم است اما ارقام و درصدهای مالیاتی آنها با هم تفاوت اساسی دارد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

باید بدانید پزشکان این دسته بندی حتی با حداقل حقوق دریافتی نیز معاف از پرداخت مالیات نمیشوند.

 

✔️مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

علاوه بر دسته بندی های فوق مبنی بر تفاوت های پزشکانی که در مطب کار میکنند و پزشکانی که در بیمارستان مشغول اند، افرادی هستند که علاوه بر حضور خود در مطب ها یا بیمارستان ها، با یک مرکز درمانی دیگر قراردادی مشارکتی یا غیر مشارکتی دارند. کسب درآمد از این شیوه نیز ملزم به پرداخت مالیات پزشکان است.

 

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

 

فرض کنید پزشکی که در مطب خود مشغول است با بیمارستانی قراردادی دارد که طبق آن عمل های جراحی اش را آنجا انجام دهد. این فرد علاوه بر مبلغ مالیات بر درآمد پزشکان آزاد شامل مالیات تکلیفی پزشکان نیز میشوند.

در این حالت بیمارستان یا مرکز درمانی قبل از واریز وجه حق الزحمه پزشک باید 10% از آن را نزد خود بابت مالیات نگه داشته و در پایان سال مالیاتی ضمن قید کردن آن در اظهارنامه، اقدام به پرداخت آن را نیز بنماید.

 

✔️نحوه پرداخت مالیات پزشکان

برای جلوگیری از جریمه شدن، نیاز است تا پایان سال مالیاتی مدارک و اظهارنامه خود را ارائه داد. پزشکان نیز از این قانون مستثنی نیستند. پایان سال مالیاتی عموما تا پایان خرداد ماه اعلام میشود و ارائه اظهارنامه تا آن زمان الزامیست.

مدارک مورد نیاز برای احراز میزان درآمد از طریق دستگاه های POS صورت میگیرد. برای پرداخت بدهی مالیاتی خود نیز میتوانید از سامانه مالیات پزشکان به نشانی withholding.tax.gov.ir استفاده کنید.

خلاصه مطلب

در این مطلب تلاش نمودیم تا برای پزشکان محترم یا علاقه مندان به اینگونه مباحث، نحوه محاسبه مالیات پزشکان را زیر ذره بین ببریم. همانطور که اشاره شد بسته به میزان حقوق یا درآمد ماهانه، مالیات این عزیزان محاسبه میشود و تقریبا میتوان گفت به جز دریافتی آنها معیار دیگری برای تشخیص میزان مالیات ارائه نشده است.

اگر پزشک خارج از دو حالت گفته شده در بیمارستان یا مرکز درمانی دیگری به طور قرارداد همکاری نیز طبابت کند موظف است 10% از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کند.

لازم به ذکر است پزشکان نیز مانند سایر اغشار جامعه تا پایان سال مالیاتی فرصت دارند اظهارنامه خود را ارائه دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه محاسبه مالیات پزشکان 

 





:: برچسب‌ها: مالیات بر درآمد پزشکان , مالیات پزشکان , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: